maandag 20 juli 2009

Wat is geluk?

Dat vraag ik me zovaak af, op school hebben we het er ook al eens over gehad, en ook over wat verliefdheid is etc.
moeilijk..
ik denk dat gelukkig zijn is; tevreden zijn met hoe het leven nu gaat, tevreden zijn met jezelf, en de wereld en het leven kunnen accepteren.
al denk ik dat zelfs binnen het geluk er meerdere gradaties bestaan, als je een tevreden, gelukkig leven lijd, kunnen er nog wel momenten zijn waar je je niet gelukkig voelt, bijv. met wind tegen in de regen fietsen( wat overigens ook erg fijn kan zijn), of als je keihard moet blokken voor een tentamen, maar als je dan nagaat hoe de rest van je leven is, denk ik toch dat veel mensen, zelfs op zo'n moment nog wel kunnen beseffen dat ze verder best gelukkig zijn. als is het natuurlijk wel erg moeilijk, om te beseffen dat je iets hebt, als je t ook ooit niet gehad hebt, dan pas besef je wat je mist..
maar zo is t ook op een andere manier, als je meestal al gelukkig bent, kunnen er nog steeds momenten zijn, waar je nog gelukkiger voelt, met de mensen waar je om geeft iets leuks doen, of dat wat je het allerleukst vind doen, of juist eens lekker met een deken om je heen, warme chocolademelk drinken en op de bank zittend tv kijken.
maar wat nou als je niet tevreden met jezelf bent, met hoe je leven gaat, maar als elke dag een gevecht is. kun je dan nog steeds die gelukkige momenten hebben?
op het moment ben ik niet gelukkig, niet tevreden met hoe het leven nu gaat, niet tevreden met mezelf. maar van hele kleine dingetjes kan ik dus juist weer heel gelukkig worden, dingen die voor een ander heel normaal zijn. bijvoorbeeld een nacht goed slapen, ergens heen fietsen, of gewoon eens een dagje je gewoon oke voelen! dingen die voor iemand anders heel normaal zullen zijn, zijn voor mij bijzonder.
maar goed ook dat is relatief, dat ik een dak boven mijn hoofd heb en naar school ga, is voor mij vrij normaal, terwijl er genoeg mensen van mijn leeftijd dakloos zijn, en nog nooit naar school zijn geweest. Zij zullen zich geweldig voelen als zij een keer naar school zouden kunnen, of een dak boven hun hoofd zouden hebben.
ik denk dat je geluk in een kader moet zien, met alle mogelijkheden die ik heb, daarbinnen kun je gelukkig zijn, of niet.
iemand waar alles goed gaat, kan gelukkig zijn, of niet. Als je alles hebt, betekend het dan dat je gelukkig bent, ik denk het niet. Maar wat zorgt er nou voor dat je dus toch wel gelukkig bent?
iemand die niks heeft, kan gelukkig zijn, of niet.
kortom geluk, is voor ieder persoon verschillend. Ik denk dat het een gevoel is, het gevoel dat het Oké is zo.
Maar hoe kan het dan, dat de één met het één wel gelukkig is, terwijl de ander misschien wel meer heeft, maar nog steeds niet gelukkig is..
ach ik weet het niet, het zijn maar speculaties dit.

mijn conclusie; Geluk is relatief.

en toch zou ik zo graag willen, dat ik eindelijk weer eens het gevoel had, dat het Oké is zo. Dat ik eindelijk weer kon genieten van alles om mij heen, kon genieten van de mensen om mij heen, en niet altijd zo moest vechten, om niet in een diep, heel diep dal weg te zakken.
maar achja, wie ben ik.. zo belangrijk ben ik, als 1 persoon op deze inmense wereld ook weer niet.
maar toch, wat er ook gebeurd, ik blijf vechten tot dit over is. Hoe? dat weet ik niet, soms lijkt het wel heel makkelijk, om dit alles over te laten zijn. gewoon weg, foetsie,quit. Maarja, als alles zo makkelijk ging? Ik weet het niet, opzich gaat het redelijk oké tegenwoordig, De ergste suïcidale gedachten zijn weg, het is niet meer iets waar ik mee wakker wordt. Zo af en toe zak ik weg, maar inmiddels weet ik enigsinds hoe ik dit tegen moet gaan.

ik weet het allemaal niet zo goed, wat zien jullie als geluk? wat is geluk, en wanneer ben je gelukkig? ben je gelukkig uberhaupt, let me know, want als ik ook eens wat andere visies erop heb, helpt het mij misschien iets te relativeren. misschien leg ik de lat wel veel te hoog, misschien is het wel niet realistisch, om te hopen dat ik ooit gelukkig wordt. dat het leven Oké zal zijn.. ik weet het niet,
let me know!
and remember: geluk is relatief.

dus willen jullie alsjeblieft je mening over geluk geven? misschien dat het mij iets zal helpen, ik weet niet!

1 opmerking:

  1. Hoi lieve Monica,

    Ben ja al terug van vakantie?
    En...., had je er gelukkige momenten?
    Inderdaad, wat voor de 1 geluk inhoud hoeft voor de ander niet zo te zijn.
    Ik denk ook, dat je het leven 'los moet kunnen laten'. Geen grip op alles willen hebben, en meer van moment tot moment moet leven.
    Onbezorgdheid kan al gelukkig-zijn inhouden.
    Maar, wanneer is iemand onbezorgd, hè?
    Dus....het is allemaal zeer betrekkelijk en individueel.

    Ik ben gelukkig als ik iemand blij heb kunnen maken.
    En misschien wel ongelukkig, omdat die ander mij daar de kans niet toe geeft.

    Ik ben gelukkig, als ik een klick voel met iemand, omdat je dan iets van jezelf herkent, en delen kan met elkaar.

    Geven maakt gelukkig, maar als je dit af wilt dwingen, dan maakt het juist ongelukkig. Dus het maakt alleen maar gelukkig, als de ander je begrijpt.

    En zo kan je nog ff doorgaan.

    Je begrepen voelen, en geborgen bij iemand, is een heel gelukkig gevoel. Maar dan moet je dus wel zeker weten dat je van die ander op aan kunt. Anders komt er daarna weer de klap van de teleurstelling.

    Zo, dit is genoeg geweest.

    Ik hoop dat alles goed is daarzo?
    En veel liefs van Mies.

    BeantwoordenVerwijderen